torsdag 15 september 2011

Mitt maffiga olivträd

För fem år sedan ungefär, så hittade jag mitt olivträd på Citron & timjan.
Jag ville ha ett högt träd för att få lite höjd och trevlig atmosfär på altanen men tog nog i lite väl mycket. Olivträdet fick de första åren övervintra inomhus och det var tur att vi hade höga rejäla fönster där det stod för kronan hade varit lite för hög för vanliga fönster.

Olivträd inne över vintern fungerade hyfsat, vi hade golvvärme och en kruka med rejäl jordvolym. Men den fällde oerhörda mängder blad och fick långa rangliga skott. Enda gången den var fin inne var precis när vi flyttade in den och till jul när vi pyntade den med silverdekorationer.

Många beskär sina olivträd hårt för att få dem kompakta och på så vis tar man ju också bort den rangliga vintertillväxten. Men jag gillar mitt olivträd mer friväxande och då är inomhusövervintring inte att rekommendera.

Sedan två år bor olivträdet i en ny trädgård, det har ett uterum att vara i under sen höst och tidig vår och ett isolerat förråd med ett pyttelitet fönster att övervintra i. Och det tackar mig genom att övervinna sköldlössen, växa så det knakar och blomma för första gången. Jag och äldsta dottern försökte pollinera med en pensel och trädet blommade fortfarande när vi flyttade ut det.

Tyvärr verkar det inte ha hjälpt, trädet bär en himla massa pyttesmå oliver som inte gör någon glad och ett par enstaka oliver som växt till sig lite mer. Ett tag trodde jag att jag borde kartgallrat, men sedan såg jag vilka mängder av oliver som betydligt mindre träd har orkat bära även vid våra breddgrader.
Så jag misstänker för dålig pollinering och får se till att få ut trädet till insekterna som uppenbarligen är bättre på sitt jobb än jag och dottern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar