måndag 19 september 2011

De godaste jordgubbarna växer i september

En av favoritsysselsättningarna i vår trädgård är att plocka bär. Inga stora mängder för syltning och saftning utan en lite lagom näve att njuta av där och då. När jag vill koka sylt är bären för länge sedan slut och jag får glädja mig åt att de förgyllt barnens sommardagar.

En sak som visat sig särskilt lyckosam i vår nya trädgård är de remonterande jordgubbarna.
De första kommer röda och granna före midsommar precis som de ska och de sista fryser bort framåt oktober/november. De smakar helt okej under hela säsongen men allra bäst är de nog faktiskt nu. Kanske för att de är så oväntade?

Jag kan tänka mig att de känns nästan ännu bättre på en balkong där man verkligen vill ha utdelning under hela säsongen från de växter man planterar. Revorna håller jag inte efter längre för det är så många som vill ha plantor av mig. Ett angenämt problem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar