söndag 18 september 2011

Hjärntvätt pågår ...

Jag och mina barn är ofta ute i trädgården. Vi planterar, sår, skördar, spelar kubb, vattnar och rensar ogräs. Eller så springer vi runt och jagar varandra runt förrådet, plockar bär och blommor. Vi har helt enkelt kul ihop.

Och visst påverkar jag mina barn, visst låter jag mina intressen få ta plats i deras liv. Hade jag inte varit så trädgårdsintresserad hade vi inte gjort så mycket i trädgården som vi gör. De hade inte undersökt hur spindlarna spinner sina nät, jagat sniglar eller vetat vad växterna i trädgårdarna runt omkring heter.


De hade inte tyckt att det var lika kul att så blomsterängsfröer och plantera lök. Och de hade inte vetat lika mycket om naturen, hur växter fungerar, hur bra det är med daggmaskar eller varför man vattnar och gödslar.

Så visst påverkar jag mina barn, men i det här fallet tycker jag nog att jag gör det i positiv riktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar