onsdag 21 september 2011

Den viktigaste grönsaken i min odling

Jag älskar att odla vitlök! Det är gott, lättodlat och man får en rejäl skörd som räcker länge. En pallkrage gör min familj mer än självförsörjande på vitlök och vi kan dela med oss till nära och kära.
 

Vitlök har en annorlunda rytm jämfört med det mesta i köksträdgården.
Precis som tulpaner, narcisser och krokus planteras den på hösten för att hinna rota sig före vintern.
Jag förbereder jorden med rejält med benmjöl, lite långtidsverkande näring och lite gips för att ge vitlöken en bra start och en bra smak. Det är de svavelhaltiga ämnena i vitlöken som ger smaken och med lite gips strött över jorden får vitlöken tillgång till extra svavel.

Vitlöken är bland det första som tittar upp i min trädgård. Ett välkommet och väldoftande vårtecken!
När det är dags att så andra grönsaker i pallkragarna så vill min vitlök ha en ny omgång näring och årets första gräsklipp brukar hamna i vitlökssängen. Ett par ogräsrensningar och lite mer gräsklipp under säsongen är allt den kräver. Vid långvarig torka brukar jag vattna den men oftast behövs det inte.

Framåt juli-augusti när blasten börjar gulna är det dags att ta upp den första löken för att kolla utvecklingen. Det måste ha hunnit bildas skal runt varje klyfta men det yttre skalet får inte ha börjat förmultna.

Vitlöken har djupa rötter och det är en god ide att lyfta dem lite med en grep innan man drar upp dem. Sedan får de torka lite innan jag och barnen tvättar dem och klipper bort rötter och blast. Att fläta vitlöken fungerar bara med vissa sorter en del bildar en blomstängel som gör stjälken för hård för att fläta.

Vitlök ska INTE förvaras i kylen det blir för fuktigt och kylan gör att vitlöken tror att det är vinter och den gror när man tar ut den och 'våren' kommer. Jag förvarar all min vitlök i rumstemperatur från skörd och den brukar hålla sig fin tills det går att få ny färsk ur odlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar